De websitebezoeker
Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er daarom voor dat je bij de basis begint. De bezoeker. Stel het gebruiksgemak en de irritatiepunten van je websitebezoeker vast.
Denk vanuit het oogpunt van de bezoeker. Hoe zal de bezoeker de website gebruiken? Begrijpen ze de geplaatste content? Aan de hand van het stellen van deze vragen kan je de usability van jouw website beoordelen.
als er content staat die niet klopt of de bezoeker kan iets niet makkelijk vinden, dan zal het vertrouwen in je website ook wegebben. Voorkomen is daarom dus beter dan genezen, let daarom ook op bepaalde irritatiepunten.
Duidelijkheid
Een bezoeker in verwarring brengen door bijvoorbeeld tekst te onderstrepen, wat helemaal geen hyperlink is. Of hyperlinks die niet werken of verwijzen naar een onveilige website. Ook teveel hyperlinks is niet handig. Onduidelijke navigatie is ook een irritatiepunt. Een mooi visueel ontwerp ondersteunt het navigatiegemak en gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt er vaak al verwacht dat een navigatiemenu bovenaan (links, rechts of allebei) de pagina wordt getoond. De zoekoptie is over het algemeen rechtsboven de pagina te vinden. En hyperlinks zijn (bijna) altijd onderstreept of een hebben een afwijkende kleur.
Zorg ervoor dat de bezoeker niet te lang hoeft na te denken.
Follow up
Naast de focus te geven aan de usability is daarnaast content beheer ook belangrijk. Door middel van een planning, kan je ook op tijd checken of alle (hyper) links nog werken/relevant zijn, de content nog goed is en of de gehele website nog up-to-date en veilig is.